woensdag, januari 11, 2012

Friesch Dagblad


Regiodinsdag, 10 januari 2012

Nijpels kan overstappen: groen tanken kan nu om de hoek

Rijden op groengas is heus niet zo eng als veel mensen denken. Ed Nijpels gaat dat bewijzen door een paar weken op groengas te rijden. Hij kan nu in de buurt van zijn woonplaats groengas tanken.

Wybe Fraanje
Groengas kost aan de pomp 93 eurocent per kilogram. Dat komt overeen met een liter diesel, dat momenteel rond de 1,40 euro per liter kost. Benzine kost zon 1,60 euro. Rijd je twintigduizend kilometer, kost je dat nog geen duizend euro als je op groengas rijdt, dik veertienhonderd euro met dezelfde auto in dieseluitvoering en ruim tweeduizend euro met de benzine-variant.
Je vraagt je af waarom niemand op groengas rijdt. Het is immers goedkoper, blijkt uit berekeningen van voorlichtingsbureau Milieu Centraal. De eerste vijf jaar kost het gebruik van een gemiddelde middenklasser alles bij elkaar (afschrijving, motorrijtuigenbelasting, technisch onderhoud, brandstof) duizend euro minder dan dezelfde auto in benzine-uitvoering. Qua onderhoud en belasting zijn ze even duur, de verschillen zitten hem in de veel lagere brandstofkosten en de iets hogere afschrijvingskosten. Vergeleken met een diesel is de groengasauto al gauw vijfduizend euro goedkoper door de lagere belasting, onderhoudskosten en brandstofkosten.
Toch staan de consumenten niet in de rij voor een aardgasauto. ,,Het is nog steeds het kip-eiverhaal, zei wethouder Durk Durksz van Skarsterlgisteren in Joure bij het 21e groengasvulpunt van Frysl ,,Maar nu laten we zien dat de automodellen er zijn en dat de vulpunten er zijn. Het kip-eiverhaal is wat mij betreft voorbij.
Marcel Vos van Volkswagen-importeur Pon, dat net als een merk als Fiat een ruime handvol personen- en bedrijfsautos op groengas fabriceert, wijst op ,,het gepercipieerde discomfort waarmee autos op alternatieve brandstoffen kampen. Hij bedoelt dat het imago ervan slecht is, omdat de consument in het diepe springt met een voor hem onbekend product, dat die consument denkt dat je zomaar met een lege tank langs de snelweg kan belanden en dat er weinig modellen op groengas verkrijgbaar zijn, dat de bijtelling bij duurdere lease-autos in absolute bedragen hoger is. ,,Als die bijtelling op nul zou staan, zou dat al heel stimulerend werken.
Marcel Borger van OrangeGas, uitbater van het nieuwe groengaspompstation in Joure en van zestien andere in Noord-Nederland, is al met minder tevreden. ,,De bijtelling op 7 procent zou al veel schelen.

Onverstandig

Ed Nijpels, voorzitter van Milieu Centraal, beaamt dat het rijksbeleid cruciaal is voor het welslagen van groene mobiliteit. ,,Elk beleid dat groen rijden ontmoedigt, is onverstandig. Het kabinet moet er juist voor zorgen dat het substantieel aantrekkelijker is om groen te gaan rijden.
Hij refereert aan zijn eigen beleid als minister van VROM. In 1988 kwam hij met een subsidieregeling voor katalysatoren in verbrandingsmotoren om de uitstoot van fijnstof drastisch te verminderen. ,,Dat was de egalisatiemethode: in feite lieten we de mensen in oude autos betalen voor de mensen in autos met katalysator. Zo is de katalysator erin gekomen en gebleven.
Nijpels rijdt om groengas te promoten de komende weken bij wijze van proef in een Audi A6 op groengas. Je vraagt je eigenlijk af waarom Nijpels niet allang in een groengasauto rijdt. ,,In de auto die ik tot vorige week reed (een Audi A8, WF) was het niet mogelijk een groengasinstallatie in te bouwen, en in mijn nieuwe ook niet.
Waarom kiest Nijpels dan voor een auto waarbij dat niet mogelijk is? ,,Ik rijd honderdduizend kilometer per jaar, bevind mij bij elkaar ongeveer twee maanden per jaar in de auto. Dan moet dat een auto zijn waarin mijn rug het uithoudt. En bovendien: tot nu toe kon ik in de buurt van mijn woonplaats Dijken geen groengas tanken.

Imago

Volgens Nijpels heeft groen rijden nog altijd ten onrechte een slecht imago. ,,Er zijn veel vooroordelen tegen groengas, bijvoorbeeld de beperkte actieradius en de storingsgevoeligheid. Daar is niets van te merken: de motor start op benzine en schakelt automatisch over op gas. Tijdens het rijden kun je ook overschakelen op benzine.
Bovendien is er in Nederland een dekkend netwerk van 85 pompen, dat binnen afzienbare tijd uitgebreid wordt tot honderd pompen.
Marthijs Roorda van transportbedrijf Roorda uit Heerenveen moet het nog zien. Hij heeft twee bedrijfswagens op diesel en drie op groengas rondrijden. ,,Met een constante snelheid rechtuit rijden met rugwind is een ander verhaal dan veel start-stopmomenten in een stad.
Zijn bedrijf wordt veel ingehuurd voor koeriersdiensten, onder meer door PostNL, dat ambitieuze milieudoelstellingen heeft en dus graag groen transport inhuurt. ,,De komende weken gaan we in samenwerking met het Institute of Automotive Engineering testen wat de precieze prestaties zijn van onze groengasautos door een dieselauto precies hetzelfde werk te laten doen en dan naar het verschil in verbruik en uitstoot te kijken. Groengas is goedkoper en schoner, commercieel is het zeker aantrekkelijk, maar exacte gegevens in onze branche kennen wij echter nog niet. Nu wordt er gemakkelijk iets veel over geroepen.
Volgens Roorda moet je als ondernemer wel idealistisch zijn. ,,Als ik niet zou geloven in duurzaamheid, zou ik twee diesels kopen waar de kop vanaf is en voor die zekerheid kiezen. Nu koop ik een Ducato op groengas voor 29.000 euro. In het midden- en kleinbedrijf leeft groen rijden nog niet zo; men wacht af of het wat wordt.

Certificaten voor schoon gas uit de pomp

Biogas of stortgas is gas dat is opgewekt uit bijvoorbeeld rioolslib, mest en organisch materiaal, bijvoorbeeld gft-afval, maof glycerine. De hoofdbestanddelen van biogas zijn methaan en koolstofdioxide (CO2).
Biogas heeft niet de kwaliteit van aardgas en kan dus niet zomaar in het gewone aardgasnetwerk gepompt worden. Daarvoor moet het worden opgewerkt door CO2 en gassen als waterstofsulfide (grotendeels) eruit te halen. Dit opgewerkte biogas heet groengas, en wordt in het reguliere aardgasnetwerk gepompt.
Aan de groengaspomp tankt u dus niet 100 procent groengas. Het werkt hetzelfde als bij groene energie. Daarbij koopt u via uw energieleverancier certificaten, zodat projecten voor de opwekking van duurzame energie kunnen worden gefinancierd. Het is de bedoeling dat het percentage groene energie dat uiteindelijk uit uw stopcontact komt steeds groter wordt.
Door groengas te tanken schaft u groengascertificaten aan, zodat de productie van groengas wordt gestimuleerd. Uiteindelijk moet het percentage groengas dat uit de pomp komt groter worden. U kunt met uw groengasauto dus ook bij een aardgasvulpunt tanken. Aardgas is op het moment wel iets duurder dan groengas: 0,99 cent per kilo om 0,93 cent.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:


Geen opmerkingen: