maandag, december 26, 2011

Van Vliet: Politie.nl kent geen cybercrime | Columns | Computable.nl

Van Vliet: Politie.nl kent geen cybercrime

23-12-2011 23:59 | Door Robert van Vliet | Er zijn nog geen reacties op dit artikel | Permalink

Robert van Vliet is adviseur e-overheid

Robert van Vliet is adviseur e-overheid

Juist vlak voor de kerstdagen moest ook mijn zakelijke bankrekening er aan geloven: leeggeroofd door een stelletje internetboeven. Ondanks dat ik nooit reageer op welke e-mail van welke bank dan ook is het de internetcriminelen toch gelukt om in mijn betaalcircuit terecht te komen. Alle actuele antivirus- en malwaresoftware op mijn pc ten spijt, de digitale diefstal is gelukt. Ik ben weer een illusie armer en een stuk wantrouwiger geworden.

Ik moet zeggen dat de helpdesk van de ING mij slagvaardig heeft geholpen. Ik moest wat formulieren downloaden, invullen en opsturen, inclusief de aangifte. Nou, dan maar snel naar politie.nl om de vaart erin te houden. Tijdens het invullen van de schermen ergerde ik me al aan het feit dat internetcriminaliteit helemaal niet voorkomt als optie in de diverse schermteksten.

Ik dacht eerst dat het een grap was, maar het blijkt bloedserieus. Bij internetfraude kun je niet via internet bij politie.nl aangifte doen, maar moet dit persoonlijk bij het dichtstbijzijnde politiebureau. Als de fiets van mijn 87-jarige schoonmoeder wordt gestolen moet ze per se van de politie via internet aangifte doen. Terwijl internetcriminaliteit persoonlijk moet worden aangegeven. Begrijpt u het nog?

'Dat heeft met daderverificatie te maken', vertelde de betreffende politieman mij op het bureau. Alsof ik weet wie mijn rekening heeft leeggeroofd. Ik kan ze een screendump van de illegale betaling mailen, maar nee ik moet op het bureau verschijnen. 'Daar staat overigens anderhalf uur voor', zegt dezelfde agent, zonder blikken of blozen. Diezelfde aangifte vul ik op internet in vijf minuten in.

Terwijl de schade door internetfraude explosief stijgt (in heel 2010 bedroeg de schade 9,8 miljoen euro, in 2011 alleen al in de eerste jaarhelft 11,2 miljoen euro) investeert het kabinet liever in pedo- en caviapolitie. De internetrecherche krijgt volstrekt geen aandacht bij de politie, terwijl internationale criminelen onze bankrekeningen plunderen.

De Nederlandse Vereniging van Banken benadrukt dat het overgrote deel van de 11 miljoen klanten veilig e-bankiert. Als klanten slachtoffer worden van fraude, vergoeden banken veelal de schade.
Ik ben benieuwd hoeveel internetschade in 2012 geleden gaat worden en of de politie dan nog steeds de hoogste prioriteit blijft geven aan het vangen van illegale slangen en potloodventers.

Geen opmerkingen: